Barcelona


Met een vriendin ben ik vorige week naar Barcelona geweest. Ik vind het echt een geweldige stad!
In veel gebieden van Barcelona (zoals Barrio Gótico, El Borne en Raval) heerst er nog een heel karakteristieke sfeer. Je kan er uren rondlopen in de kleine straatjes.
Ook zijn er de bekende Rambla's. Als je wil ontsnappen van het "ik ben op de Meir maal duizend" gevoel, dan kan je naar La Mercat de la Boqueria gaan, een overdekte markt in een zijstraat van de Rambla waar ze vanalles verkopen, van vlees tot verse fruitijsjes (het kiwi-ijsje is trouwens een echte aanrader!), wel is het er zeer druk en chaotisch. Wil je hieraan ontsnappen? Sla een zijstraatje van de Rambla's in. In deze zijstraatjes vind je erg veel kleine winkeltjes, waar je vanalles kan kopen, van schoenen tot souvenirs.
Ook voor strandliefhebbers is Barcelona een fijne stad. Persoonlijk vind ik het een beetje tijdverspilling om aan het strand te gaan liggen, als er zich zo'n heerlijke stad recht achter je bevindt, maar het is maar wat je leuk vindt natuurlijk.

Naast de wijk met het strand, ligt de wijk Barceloneta. Deze wijk is gelegen aan een haven en bestaat ook uit een wirwar van kleine straatjes waar het erg gezellig is.
Als musealiefhebber kom je in Barcelona ook niets tekort: Parc Guëll, Casa Milà, Casa Batllo, het Picassomuseum, de Fundació Joan Miro op de Mont Juïc.
De toegangsprijzen voor Casa Milà en Casa Batllo en de lange rij weerhielden mij ervan om ernaar binnen te gaan, maar het moet denk ik wel erg mooi zijn, want dat is de buitenkant alvast wel.
In Parc Guëll kan je zomaar een hele namiddag rondkuieren en het zou zonde zijn om de buurt er rond geen bezoekje te brengen.

Wat voor mij als een totale verrassing kwam in Barcelona, was het metronetwerk! Wat een hemelsbreed verschil met de metro in België. Van steden zoals Berlijn en Londen wist ik wel dat ze een super snelle en altijd optijdkomende metro hadden, maar om de een of andere reden dacht ik dit helemaal niet van Barcelona. Ik dacht, ja een zuiderse stad, daar gaat dat allemaal wel wat trager en steekt de tijd niet zo nauw. Niets was minder waar, de metro in Barcelona is gewoon de hemel, als je gewend bent aan trams die al-tijd vertraging hebben.
Tot slot heb ik nog één tip voor als je in Barcelona bent: gebruik je kaart niet te veel, zeker niet in de wijken met de mooie straatjes, die zijn gewoon té leuk om je heel de tijd te fixeren op een kaart!

Kiwi-ijsjes!


Zijstraatje van de Rambla's

Casa Milà





Reacties

Populaire posts