Stockholm City Guide

Eén woord: wauw! Stockholm is een heel erg fijne stad voor een citytrip: een bruisende mengeling van natuur en cultuur.

Eten
Ik had me verwacht aan torenhoge prijzen voor eten, maar dat viel best mee. En als je dan eens wat meer betaalt voor eten, krijg je wél gratis water en koffie (die je soms zelf kan nemen, en dus kan bijvullen zoveel je wil). Als je graag uitgaat/zo nu en dan een glaasje wijn of bier drinkt, dan betaal je je wel blauw: als een glas rode wijn gemiddeld acht euro kost,  durf ik zelfs niet raden hoeveel een avondje uit kost. 

Wij aten bij Underbar, La Neta en Vigårda. Underbar is een Libanees restaurant waar alles vers gemaakt wordt, de porties groot en de prijzen fijn zijn. Het voordeligst is het als je allemaal voorgerechtjes neemt, want de hoofdgerechten (vaak grote vleesschotels) zijn wel vrij duur.

La Neta is een Mexicaans eettentje. Ze hebben er lekkere quesadilla's en taco's, maar verwacht er niet te veel van. Ook fijn: water kan je zelf nemen en is gratis.

Vigårda is een burgerrestaurant. Het houdt het in het midden tussen McDonalds en chique hamburgertenten zoals De Burgerij of Ellis Gourmet Burger: de prijzen zijn een stuk lager dan bij Ellis/De Burgerij. Waar je bij die laatste extra betaalt voor frieten/een slaatje, zijn die beide in de prijs inbegrepen bij Vigårda. Bovendien is alles ook heerlijk vers, en zijn koffie en water gratis te halen. 

Shoppen
Naast eten, dacht ik ook dat alle kleren erg duur gingen zijn, maar dit valt super goed mee. In Zweden hebben ze enkele leuke winkels die je niet vindt in België, dus ik heb m'n slagje geslagen! Het was wel jammer dat ik met het vliegtuig ging, en geen fijne interieurspullen kon meenemen naar huis. 

De sfeer
Over Londen en Berlijn wordt al gezegd dat er veel natuur is midden in de stad, door alle grote parken, maar in Stockholm is dit écht zo. Er zijn veel parken, maar er is ook overal water (Stockholm bestaat uit een archipelago van eilanden). Wat ook fijn is, is dat je in de meeste parken kraampjes hebt met lunchgerechten en fika (koffie met iets lekkers erbij). 

De volgende blogpost wordt er een met foto's (onder andere van de archipelago-boottocht die ik gemaakt heb).

Reacties

Populaire posts